.

הדרכות הורים ויעוץ משפחתי

במרכז ללימודי הורות

הורים מספרים:

 

אני מלמדת את ההורים את הדרך היעילה והמהירה ביותר להצבת גבולות והחזרת הסמכות ההורית -

באמצעות מודל ה- GMA© שפיתחתי.

  תהליך למידת הצבת הגבולות והחזרת הסמכות במסגרת המודל אורך שבועות אחדים.

 

המודל בנוי על שלושה עקרונות בסיסיים ופשוטים, אשר יישומם השיטתי מוביל אל בניית סמכות הורית בצורה נכונה בצורה מבוקרת המבוססת על נסיון רב שנים: 

 

העקרון ראשון - בניית יחסים רגשיים אינטימיים ועמוקים עם הילד

 

לילד שלנו יש שני צרכים פסיכולוגיים קיומיים:

 

הצורך הראשון בקשר רגשי חזק עם מבוגר משמעותי ובתשומת לב אמיתית ואיכותית ממנו.

הצורך השני הוא בעוצמה אישית והשייכות.

 

ומה יקרה אם לא נמלא את הצרכים האלה?

 כדי שנוכל לבנות יחסים עם הילד הבנויים על קשר עמוק ואמיתי - אנחנו חייבים להכיר את הצרכים הפסיכולוגיים הקיומיים האלה.

 

שימו לב! צרכים אלו הם בסיסיים כל כך, שבלעדיהם הילד פשוט לא יכול לגדול בריא בנפשו.

 

ההוכחה לכך היא שגם אם לא נמלא את הצרכים האלה באופן יזום - הילד שלנו ידאג למלא אותם בכל דרך אפשרית, ולרוב זה יהיה בהתנהגות שלישית, אותה אנחנו מכירים כל כך טוב..

 

על מנת לענות על הצורך בקשר רגשי חזק עם מבוגר משמעותי ובתשומת לב אמיתית ואיכותית ממנו - מספיק להקדיש לילד שלנו רבע שעה ביום.

עלינו להיות שם, בעיתוי שבו הילד שלנו הכי זקוק לנו:

 

במשך היום יש כמה נקודות זמן שבהן הילד שלנו זקוק לנו יותר - בבוקר לפני שהוא יוצא, כשהוא חוזר מהמסגרת או כשההורה חוזר הביתה, לפני השינה.

 

אם לא נעשה את זה - הילד ימשיך לדרוש את תשומת ליבנו במשך כל היום ויפריע לנו בעיסוקים הרבים שלנו.

 

כדי לענות לילד על הצורך השני של הילד בעוצמה אישית ובשייכות - עלינו לגרום לו להרגיש מועיל לנו, למשפחתנו, חשוב בעינינו, מסוגל.

עלינו לאפשר לו להתנסות, לתת לו תפקיד בבית, הוא חייב להרגיש שאנחנו רואים אותו, אוהבים אותו, מתחשבים בדעתו (מאוד חשוב לשאול אותו מה הוא חושב, לא להגיד בשום אופן "אותך לא שאלו, אל תתערב, אתה עוד קטן"..).

 

עלינו לדאוג להעניק לו משוב חיובי, זכות בחירה, לא להחליט בשבילו, תמיד לתת לבחור בין שתי אפשרויות, לנהל איתו מו"מ, לא להכריח אותו בכוח..

 

בתוכנית הליווי להורים אנחנו לומדים בהרחבה על הצרכים הפסיכולוגיים הקיומיים האלו של הילד שלנו, לומדים איך לענות נכון על כך צורך בנפרד ההורים מקבלים תרגילים פרקטיים לשיפור האווירה המשפחתית ושיפור מיידי של היחסים לשלנו עם הילד.

ברור לכולנו שקיים קשר ישיר לסיפוק הצרכים של הילד על ידי ההורים לבין ההתנהגות שלו - או למה הילד שלנו מתנהג רע?..

 

נראה התנהגות רעה כשנגביל צורך בסיסי כלשהו של הילד או לא נספק את אחד הצרכים הפסיכולוגיים הבסיסיים, כשנהיה בחוסר פניות כלפי הילד, כשנגיב בצורה לא מידתית בכעס, עצבים וצעקות, כשהילד רואה דוגמא רעה שלנו, אם נאפשר לו להיחשף לאלימות יתר במדיות ועוד.

 

חשוב שנזכור תמיד 'ללמוד זכות' על הילד - נזכור שבעיני עצמו הילד תמיד עושה את הדבר הנכון עבורו - גם אם הוא עושה משהו שלא לרוחנו.

עלינו לזהות בכל התנהגות את הכוונה הטובה של הילד, את הרצון שלו להיטיב עם עצמו.

 

בתוכנית הליווי להורים אנחנו מבינים את כל הסיבות השכיחות להתנהגות הרעה של הילד,

ההורים מקבלים כלים כיצד לנהוג כשמופיעות ההתנהגויות השליליות, לומדים איך להגיב כשהילד צועק, מתפרץ, מקלל ואיפילו מכה אותנו.

ההורים לומדים לתמלל את הרגשות השליליים של הילדים למילים, לומדים ללמד את הילדים להביע את הרגשות בצורה ליגיטימית ומקובלת חברתית, מקבלים הדרכה ממוקדת במטרה ללמוד לשלוט על הכעס והעצבים שלהם, איך לעצור לפני שיהיה מאוחר מידי..

העקרון השני - הנעת הילד לשיתוף פעולה באמצעות חיזוקים חיוביים ועידוד והם הכלים שבהם אנחנו משתמשים להלאת הביטחון וההערכה העצמיים של הילדים שלי.

 

עלינו ללמוד ולהכיר את כוחם העצום של העידוד והחיזוקים החיוביים בתהליך עיצוב ההתנהגות של הילד.

כלים אלה נשמעים להו כל כך טריוויאליים, אבל ברגע שמשתמשים בהם בצורה נכונה הם הופכים לכלים סופר עוצמתיים שממש מכוונים את ההתנהגות של הילד להתנהגות הרצויה לנו.

 

אנחנו לומדים להשתמש נכון בהערות השליליות שאנחנו נוהגים לחלק לילדים שלנו בשפע, לומדים את הדרך הנכונה להביע ביקורת כדי שהיא לא תיצור התנגדות אצל הילד, לומדים איך להשיג איזון נכון בין החיזוקים לביקורת כדי להניע את הילד קדימה ולא לגרום לו להיסגר ולהפסיק לשתף איתנו פעולה. 

 

בתוכנית הליווי ההורים לומדים את השיטה שלי להעלאת הביטחון וההערכה העצמיים של הילד, אנחנו לומדים המון על כוחו העצום של העידוד - איך להשתמש נכון בחיזוקים החיוביים כדי לעצב התנהגות,

ההורים לומדים על מודל העברת הביקורת בצורה נכונה ומקבלים תרגילים פרקטיים לשיפור מיידי של האוירה המשפחתית.

בואו נדבר רגע על עונשים - מדוע לדעתכם הם לא יעלים?

 

אני תמיד מעודדת את ההורים לחשוב ולהבין טוב את עצמם כשהם נותנים לילד עונש - האם אכן הכוונה שלהם באותו הרגע היא ללמד את הילד התנהגות נכונה? האם העונש בכלל מסוגל לעשות זאת?

 

ואם לא - אז מה המטרה האמיתית? 

האם לגרום לילד להרגיש צער על התנהגותו, לגרום לו להרגיש אי נוחות, אי נעימות על מה שהוא עשה?

 

האם אנחנו באמת רוצים במו ידינו לגרום לילד שלנו להרגיש כעס, שנאה, עלבון, פחד, השפלה? האם בדרך זו באמת נוכל ללמד אותו משהו?

 

בתוכנית הליווי אנחנו לומדים איך העונשים משפיעים פסיכולוגית על הילד שלנו,

אני עושה יחד עם ההורים תרגיל עוצמתי שלרוב מזעזע אותם עד עמקי נשמתם ומיישר אותם לגמרי בעניין הצעקות והעונשים - ההורים נכנסים בתרגול לנעליו הקטנות של הילד שלהם ומרגישים ממש על בשרם את מה שהילד מרגיש כשצועקים ומענישים אותו.

אני מלמדת את ההורים לזהות את תבניות החשיבה שלהם.

עד כמה אנחנו מודעים אליהן בכלל?

 

אילו פירושים אנחנו נותנים לסיטואציות?

פירושים אלו מתבססים בדרך כלל בדיוק על תבניות החשיבה הללו שנוצרו אצלנו מילדות, אמונות הבסיס השגויות שלנו (שאותן יש לכל אחד בלי יוצא מן הכלל) משפיעות על התגובות שלנו, על הרגשות שלנו ועל ההתנהגויות שלנו.

 

לרוב, דווקא הן אלו שמעכבות אותנו בהתפתחות האישית שלנו, בהתפתחות המקצועית, בזוגיות, וכמובן מכוונות את ההורות שלנו.

 

לכן, בתוכנית הלמידה להורים אני נותנת משקל משמעותי לעניין החשיבה.

אנחנו לומדים להיות במודעות על החשיבה שלנו בתור מי שמייצרת את המציאות שלנו,

מבינים שברגע שנצליח להיות בשליטה על החשיבה - נצליח להיות בשליטה על ההורות שלנו, על הזוגיות שלנו ועל כל תחומי החיים.

 

אני מלמדת את ההורים כלים שבאמצעותם לומדים לזהות ולטפל בתבניות החשיבה השליליות - כל אחד לומד לעשות את זה בינו לבין עצמו ועובר תהליך עמוק ועוצמתי ברמה האישית, כשבסופו הוא משדרג את ההורות שלו ואת החיים שלו באופן כללי.

 

לומדים את אחד המודלים העוצמתיים להבנת הרגשות שמופעלות אצלנו בעקבות כל אירוע ומשפיעות ישירות על התגובות וההתנהגויות שלנו - מודל אפרת.

 

ההורים מקבלים כלים פרקטיים שאותם יכולים ליישם במיידי להפסקת המחשבות והתגובות האוטומטיות שלהם.

הלימוד שלנו מתמקד בעיקר במיומנויות השליטה בכעסים ובעצבים.

העקרון השלישי - בניית סמכות הורית והצבת גבולות לילדים בצורה נכונה

 

לאחר שבנינו יחסי אמון רגשיים עמוקים ואינטימיים עם הילד שלנו, למדנו את הסיבות להתנהגות הרעה, למדנו לעצב את התנהגותו להתנהגות הרצויה לנו באמצעות חיזוקים חיוביים, עידוד והעלאת הביטחון והערכה העצמיים - 

 

אפשר להתחיל ללמוד איך בונים סמכות הורית ואיך להציב את הגבולות לילד שלנו בצורה נכונה.

 

לפני שנתחיל לדבר על בניית הסמכות חשוב להגיד כמה מילים על ההיררכיה המשפחתית:

 

לצערנו, ברוב המשפחות המושג הזה כמעט ונעלם והילדים שולטים בבית, במשאבים ובהורים..

 

חשוב להזכיר שהיררכיה משפחתית היא מבנה מתוקן שכל משפחה צריכה לשאוף אליו.

הוא מאפשר לילד לפתח תחושה של סדר, יציבות ועקביות בחייו.

 

כשמדברים על בניית הסמכות ההורית, אי אפשר שלא להתייחס לאומנות אמירת ה "לא":

 

הסמכות ההורית שלנו נבחנת בעקביות שלנו ובעמידה שלנו מול הילדים.

איך בדיוק אנחנו אומרים לילדים את ה"לא" - האם בצורה החלטית ונחרצת?

או בצורה שמשתמעת על שתי פנים? לא... אבל... אולי כן אם תמשיך להתעקש.. 

 

חשוב מאוד ללמוד שלא אומרים "לא" שרירותי וגם לא על כל דבר.. זאת ממש לא המשמעות של הסמכות ההורית..

 

אז את מה כן לאסור?

 

הכלל המדהים הוא שהרוב מותר ורק דברים בודדים אסורים!

אם נבזבז את הסמכות שלנו על הרבה מלחמות - זה יוריד מהעוצמה ומהערך שלה.

 

עלינו לשמור את הגבולות לדברים הקריטיים והחשובים לנו באמת ולמצוא את האיזון העדין בין הדברים האסורים לבין מרחב המחייה של הילד, העצמאות שלו והשאיפות והאישיות שלו.

 

עלינו גם להיות עקביים בגבולות שקבענו:

  • גם כשאנחנו עייפים..
  • גם כשנמצאים בחברת  אנשים אחרים ולא נעים לנו מהתפרצות הבכי של הילד..
  • גם כשהגיעה חברה ורוצים לדבר איתה בלי שהילד יפריע לנו..

למעשה, הכלל המרכזי בבניית הסמכות והצבת הגבולות הוא להיות עקביים עם הכללים שקבענו (בהנחה שהם באמת קריטיים ולא שרירותיים).

 

יש לנו המון הפרעות מסביב, סיטואציות חברתיות, חוסר שיתוף הפעולה של בן הזוג, עייפות ועוד..

לכן העמידה בכללים שקבענו היא קריטית להצלחת התהליך.

  

בתוכנית הליווי ההורים לומדים לבנות סמכות הורית חזקה תוך מציאת האיזון העדין בין הגבולות לצרכי הילד.

לומדים לבנות סדר עדיפויות נכון בדרישות שלהם מהילד,

לומדים איך לפנות, לדבר אל הילד בצורה נכונה כדי להבטיח את שיתוף הפעולה שלו,

מתעמקים בכל הסיבות לקושי שיש לכולנו בהצבת הגבולות, במה מונע מאיתנו בעצם להיות עקביים,

מבינים את הסיבות השכיחות לקושי הזה ואיך להתגבר עליו כדי לעמוד מול הילד בנחישות

ומתייחסים לטעויות השכיחות שכל ההורים עושים כשניגשים לבניית הסמכות והצבת הגבולות.

 

הדרך לבניית סמכות הורית היום קלה מתמיד!

אם הגעתם עד כאן, הורים יקרים, נראה שיש לכם מוטיבציה גבוהה לעשות שינוי, לכן אין לי שום ספק שתצליחו! 

המרכז ללימודי הורות  054-2044215 0542044215A@gmail.com

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.